Ik houd m’n mond maar
11 maart 2020 – Door Evelien Baert
Over de kracht van kletsen en communiceren
Onlangs nam een vriendin mij in vertrouwen. Er had zich een probleem voorgedaan in haar privé omgeving. Iets wat ze nooit eerder had gedeeld en in eerste instantie ook niet van plan was te delen. Ze was bang dat anderen er iets van zouden vinden, dat het van invloed zou zijn op haar of haar omgeving en eigenlijk wilde ze anderen vooral niet belasten met haar problemen. Voor velen wellicht herkenbaar: “ik houd m’n mond maar, dan heeft niemand er last van en kan ook niemand er iets van vinden.” Mijn vriendin uitte zich vlak nadat ik mijn eigen probleem op tafel had gelegd en zo ontstond er een prachtig gesprek waarin we elkaar oprecht konden helpen.
Ook ik heb moeten leren om naar mezelf te luisteren én mezelf te uiten. Ik wist niet hoe dit eerste moest, laat staan dat ik dan het tweede wél kon. Na een lange tijd van overspannenheid twee jaar geleden, was ik het aan mezelf verplicht om hier iets mee te doen. Gaandeweg leerde ik te voelen waar ik behoefte aan had, vervolgens moest ik het ook gaan uiten. Nou, dat heeft me een hoop bloed, zweet en tranen gekost, maar het heeft me inmiddels heel veel opgeleverd! Ik moest door dit dal heen om weer aan de top te komen.
In dit dal had ik te maken met een (tijdelijke) angststoornis, ik zag overal gevaren. ‘Is dit het dan? Ben ik de rest van mijn leven angstig?’ Iets waarvoor ik me best kon schamen. Daardoor kon ik er niet altijd even makkelijk over praten. Maar de keren dát ik erover praatte deed het me goed en luchtte het op. Er was begrip, er was steun en er was hulp. Vriendschappen en relaties werden hierdoor waardevoller. Door de angststoornis heb ik geleerd om te praten. Iets waar ik tegenwoordig ook zakelijk alleen maar voordeel uit haal. Dus aan alle ondernemers: praat. Want bij groei horen ook angsten en problemen. Praat wanneer je tegen een probleem of barrière aanloopt. Er zijn genoeg ondernemers om je heen die wellicht een makkelijke oplossing voor je hebben.
Praat met je klant
Inmiddels heb ik heel wat kennis en ervaring opgebouwd. Maar ik weet (gelukkig) ook niet alles. Door juist dat uit te spreken geef ik mezelf de ruimte om het uit te zoeken, het te leren of het uit te besteden. Zolang ik hierin eerlijk ben naar mezelf, klanten, collega’s of wie dan ook, maak ik het mezelf een stuk makkelijker! Niemand gaat het je namelijk kwalijk nemen als je zegt: “ik ga het even voor je uitzoeken”. Door eerlijk te blijven communiceren over planning, mogelijkheden, ideeën en afspraken met mijn klanten bouw ik duurzame relaties op. Iets wat voor mij heel prettig werkt.
Deel je ideeën
Vaak houden we nieuwe (business)ideeën maar voor onszelf, om er vervolgens niks meer mee te doen of het voor ons uit te schuiven. Bang dat anderen het niks vinden, bang dat je het niet kan, of juist bang dat anderen het gaan kopiëren. Je hebt al duizend-en-één gedachten gehad waarom je niet aan de slag moet gaan met je nieuwe idee. Maar stel nou dat je het wél deelt, dan zijn er altijd mensen die jou net dat duwtje in de rug kunnen geven, die jou het juiste advies kunnen geven of die wellicht zo enthousiast zijn dat ze eraan mee willen werken. Zo ontstond ook The Kicktrip. Nog voor dat het concept überhaupt concreet was deelde ik het met een vriendin. Er ontstonden al gauw prachtige samenwerkingen, concretere plannen en veel enthousiasme. Hierdoor hebben we een vliegende start kunnen maken.
Strooi met successen
En ook dat doen we te weinig, including myself: successen delen! Hoe klein ze ook zijn, deel ze! Op dit moment van schrijven bedenk ik me om iedere dag mijn succesmomentje-van-de-dag delen via instagram stories. Waarom? Als ik iedere dag even bewust stilsta bij iets positiefs, draagt het bij aan een positievere mindset. Daarnaast inspireer ik anderen om er ook wat vaker bij stil te staan. We gaan soms veel te snel aan deze belangrijke en leuke momentjes voorbij!
Bespreek je struggles
Tijdens onze eerste Kicktrip naar Marokko hebben we veel gedeeld, er werd veel gepraat, er werd meegedacht, er werden nieuwe inzichten gecreëerd. Iedere dag deelden we onze verbeterpunten en succesmomenten. Heel fijn om de dag mee af te sluiten, maar ook om elkaar te helpen waar mogelijk. Hierdoor hebben de deelnemers stuk voor stuk groei doorgemaakt in deze 5 dagen. Ze zijn niet alleen naar huis gegaan met een prachtige website, maar ook met heel veel waarde aan persoonlijke- en zakelijk ontwikkeling.
Dus heb moed om imperfect te zijn, stel vragen, bespreek je struggles, deel je inzichten en je successen, het gaat je op alle mogelijke manieren verder helpen.
Even kletsen?
Heb je als ondernemer ook behoefte om even te praten over jouw groei en zichtbaarheid? Meld je dan aan voor een GRATIS 30 minuten sparrings-sessie met een van onze experts. We helpen je graag opweg.
Evelien Baert van PULZ Brand Design
Evelien is eigenaar van PULZ Brand Design en mede-initiatiefnemer van The Kicktrip. Als Brand Designer helpt ze ondernemingen groei te realiseren d.m.v. merkontwerp en merkbeleving. Doelgerichte branding die klanten uit de tent lokt, prikkelt, enthousiasmeert en inspireert.