Voel jij je gezien of bekeken?

2 maart 2020 – Door Evelien Baert

Wat je moet weten als je zichtbaarheid ook best spannend vind

Het lijkt of iedereen maar oh-zo-makkelijk alles online gooit. Het ziet er vaak ook allemaal nog eens gelikt uit en hoe meer anderen laten zien, hoe meer ik in mijn schulp kruip. Ondertussen plopt de ene gedachte na de ander op: “Diegene heeft het echt wel beter voor elkaar. Mijn leven is bij lange na niet zo interessant. Wat moet ik in godsnaam plaatsen? Wat zullen mijn vriendinnen denken? Wat heb ik nou werkelijk toe te voegen? Misschien post ik wel iets waar ik straks anders over denk? Levert het nou echt iets op? En waar halen ze überhaupt de tijd vandaan?” En áls ik dan al iets van mezelf laat zien, dan voel ik me eerder bekeken dan werkelijk gezien. Wat niet bepaald bijdraagt aan de motivatie om zichtbaarder te worden.

Inmiddels heb ik deze negatieve gedachten grotendeels ver achter mij liggen, maar man-oh-man deze gedachten hebben mij enorm in de weg gezeten. Ze hielden me klein en binnen mijn comfortzone, lekker veilig en makkelijk, dat wel. Maar ik werd hierdoor beperkt in mijn groei. Ik wist wel: Ik wil groeien. En als ik wil groeien moet ik zichtbaarder worden, en als groei ik dan word ik vanzelfsprekend ook zichtbaarder. Kip-ei-verhaal. Met andere woorden: “Evelien, wen maar alvast aan die zichtbaarheid!”

Het is een proces, maar je moet wel door barrières heen. Binnen je comfortzone is prima, maar wil je groeien, dan heb je stappen te zetten en weerstand te doorbreken. Maar ik kan je garanderen, als dat lukt, dan draagt het bij aan een stukje heel fijn geluksgevoel. Laten we eerst eens even de belangrijkste excuses en gedachten de das omdoen!

Kick their asses

5 manieren hoe ik deze gedachten heb getackeld.

1. Mijn inner critic heb ik de mond gesnoerd

 

Allereerst waren deze gedachten negatieve stemmetjes in mijn hoofd. Mijn inner critic! Twee stemmetjes die altijd met elkaar in gesprek gaan (noem het gerust een discussie); de stem die me groot en belangrijk maakt en de stem die me klein houd. Door er bewust van te worden dat ik helemaal niet naar die belemmerende gedachten hoefde te luisteren (waarvan 90% ook nog eens volledig zinloos is) had ik ineens zelf de touwtjes in handen. Want waar zou ik staan als ik altijd maar naar die inner critic zou luisteren? Juist, thuis op de bank, huilend onder een dekentje 😉 Ik moest dus door die weerstand heen om te kunnen groeien, zowel persoonlijk als zakelijk.

2. Mijn kennis heb ik van achter slot en grendel gehaald

Ten tweede zullen er de rest van mijn leven ondernemers en designers zijn die het beter doen dan ik. So be it! Ik heb nog genoeg te leren en ik weet bij lange na niet alles, maar ik heb inmiddels wél enorm veel kennis en ervaring opgebouwd wat ik met anderen kan delen. Kennis en ervaring waar ik anderen mee kan helpen. Dus waarom zou ik het dan veilig voor mezelf houden? Soms lijkt onze kennis iets vanzelfsprekends, iets wat iedereen toch allang weet. Maar er is een grote doelgroep die van jou kan leren.

3. Ik heb van mezelf weer een leerling gemaakt

Ten derde is het de perfectionist in mij die vond dat alles meteen 200% goed moest zijn. Toen ik mezelf als leerling ging zien en mezelf ruimte gaf om te leren, bleek 80% ineens ook prima te zijn. Dit gaf me rust en de mogelijkheid om het iedere keer weer iets beter te doen. Wat ik dan ook post of plaats, het hoeft niet allemaal in één keer goed te zijn. Ik geef mezelf de tijd om het in stappen te doen, want iedere stap die ik zet geeft me nieuwe energie. Hoe lekker is dat! Zet ik een verkeerde stap? Dan leer ik ervan en ook dat draagt bij aan mijn groei

4. Plan iedere week ‘de-leukste-dag-van-de-week’

Daarnaast ben ik zoals iedere andere ondernemer eigenlijk altijd druk! Er is altijd wat te doen en dan is het heel makkelijk om mijn eigen marketing vooruit te schuiven. Sinds ik minimaal één dag in de week reserveer voor mijn eigen ontwikkeling en zichtbaarheid geeft het me ruimte om aan mijn groei en bedrijf te werken. Waar ik eerst dacht dat ik hierdoor een dag minder omzet per week zou draaien, kom ik tot de conclusie dat het me op lange termijn alleen maar meer oplevert. Niet alleen financieel, maar ook aan kennis en energie. Het is mijn leukste dag van de week geworden 🙂

5. Ik heb een doel en een verhaal om te vertellen. 

Oke, die drempels had ik genomen, maar dan? Wát moest ik dan gaan vertellen? Terug naar de tekentafel. Ik nam de tijd om het een en ander in kaart te brengen; wat is ons doel met The Kicktrip, wie is exact onze doelgroep, en welk probleem gaan we voor ze oplossen? Het zat ergens wel in mijn hoofd, maar zodra ik ging schrijven gaven we richting aan dit gloednieuwe concept.

Ons doel was eigenlijk heel helder: wij willen ambitieuze ondernemers in korte tijd én op de meest leuke manier op weg helpen met hun zichtbaarheid. Wij zagen namelijk dat het vaak een maandenlang traject werd wat veel tijd en energie kostte. Dit kon naar onze mening veel efficiënter én veel leuker.

Door ergens voor te staan, in een bepaalde behoefte te kunnen voorzien en dit uit te dragen, merkten wij al gauw dat het werd opgepikt. Ondernemers werden nieuwsgierig, er werd naar gevraagd en er werd over gepraat… we werden zichtbaar 🙂 En daar begint het mee!

Zichtbaarheid is een lopend proces

Zichtbaarheid gaat niet alleen over zichtbaarheid op social media, dit gaat net zo goed over je branding, de vindbaarheid van je website, de content op je website, zichtbaarheid via print, maar ook zichtbaar zijn in je directe omgeving en bij netwerkbijeenkomsten. Ik vind het leuk om met andere ondernemers in gesprek te gaan (ze bijten echt niet), er is namelijk genoeg om over te praten. Vraag waar ze tegenaan lopen of wat hun drijfveer is. Dat levert vaak mooie gesprekken en kansen op. Ondernemers hebben soms moeite om zich kwetsbaar op te stellen. Dat is nou net datgene wat jou gewoon mens maakt en vertrouwen opwekt. Als je dit op een professionele manier doet zal je ervaren dat de band sterker wordt met je publiek.

Kortom: zichtbaarheid – op welke manier dan ook – is een proces, maar zorgt onlosmakelijk voor groei. Als je niet zichtbaar bent wordt er ook niet als eerste aan je gedacht door jouw potentiële klant. Jij bent degene die hun probleem kan oplossen, maar dan moeten ze wel weten wie jij bent, welk probleem je voor ze oplost en waarom ze dat door jou moeten laten doen.

Vind je het lastig om te starten met jouw zichtbaarheid?

Vind je het lastig om je verhaal helder te krijgen of richting te kiezen? Meld je dan aan voor onze Brandsprint Masterclass. Waar we in één dagdeel gaan werken aan jouw positionering: het fundament van jouw onderneming dat jou gaat helpen in al je toekomstige communicatie.

Evelien Baert van PULZ Brand Design
Evelien is eigenaar van PULZ Brand Design en mede-initiatiefnemer van The Kicktrip. Als Brand Designer helpt ze ondernemingen groei te realiseren d.m.v. merkontwerp en merkbeleving. Doelgerichte branding die klanten uit de tent lokt, prikkelt, enthousiasmeert en inspireert.