De 3 meest gemaakte fouten bij het starten van een nieuwe onderneming

3 augustus 2020 – Rik Pijnenburg

Deze veelgemaakte fouten hoef jij niet meer te maken!

Als je een nieuwe onderneming start komt er het nodige op je af. Veel mensen zijn je voorgegaan en dat ging zeker niet altijd van een leien dakje.

Ja, schrik niet. Fouten maken hoort erbij. Als startende ondernemer kan ik het inmiddels weten: Een onderneming starten gaat niet vanzelf. Na jaren wikken en wegen had ik besloten mijn veilige baan als bewegingswetenschapper in te ruilen voor een avontuur als freelance tekstschrijver. Super tof en zolang ik gewoon mijn gevoel zou volgen kon er niks misgaan, toch? Niet helemaal. Het liep in het begin niet zoals ik had gehoopt. Ik had moeite om aan klanten te komen. Ik maakte fouten die veel startende ondernemers maken. Gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ik ga je vertellen welke fouten dat waren, zodat jij ze niet meer gaat maken. Geef jouw onderneming een kickstart en lees snel verder!

Fout #1. Je hebt geen duidelijke missie
De eerste fout die ervoor zorgt dat een onderneming niet van de grond komt, is dat een duidelijke missie ontbreekt. Iedereen heeft de neiging om zijn of haar onderneming extra bijzonder te vinden. Het is je kindje. Hierbij vergeet je af en toe dat potentiële klanten zonder deze roze bril naar jouw onderneming kijken. Wanneer de klant bijvoorbeeld op Google op zoek gaat naar een dienst of product, verschijnen honderden resultaten op zijn scherm. Wat maakt het dat die klant dan voor jou gaat kiezen? Als je niet duidelijk voor ogen hebt wat de kernwaarden van jouw onderneming zijn, kan de klant zich niet met jouw onderneming identificeren. Je bent dan slechts ‘één van de zoveel’. Je valt niet op en dat kost klanten.

Door jouw missie helder voor ogen te hebben zorg je ervoor dat je uitdraagt waar je in gelooft. En nee, een missie is nooit samen te vatten in een geldbedrag. Jouw missie is datgene waar jij je passie uit haalt, waar je ’s ochtends je bed voor uitkomt, waar je tot diep in de nacht al die uren werk in steekt en waar je borrels met vrienden voor afzegt. Als je dit weet, kun je gaan uitstralen wat de kernwaarden van jouw onderneming zijn. Het laat zien wat jouw onderneming zo uniek maakt. Klanten herkennen dit, kunnen zich ermee identificeren en dat resulteert in de gunfactor.

Niet onbelangrijk is dat een missie ook zorgt dat je jezelf gemotiveerd en gedreven houdt. Je hebt niet in een week tijd een goedlopend bedrijf opgestart, dat is echt een project voor de lange adem. Je kunt tegenslagen verwerken, zolang je een duidelijke missie hebt. Jouw missie geeft je de rode draad om vol te houden totdat jouw onderneming een succes is. Ga dus diep in jezelf op zoek en haal die missie naar boven.

Iedere doelgroep heeft zijn eigen diepere verlangens of problemen. Dit vraagt om een specifieke manier van benaderen. Met senioren communiceer je heel anders dan met puberende tieners .

Fout #2. Je richt je niet op een specifieke doelgroep

Een tweede fout die gemaakt wordt, is dat de focus gelegd wordt op een te groot publiek. Veel ondernemers zijn bang dat als ze dit niet doen, potentiële klanten aan hun neus voorbij gaan. Het klopt dat je meer mensen kunt benaderen, maar daar ligt ook meteen het probleem. Iedere doelgroep heeft namelijk zijn eigen diepere verlangens of problemen. Verlangens of problemen waar jouw dienst of product op aansluit. Dit vraagt om een specifieke manier van benaderen. Een makkelijk voorbeeld is het verschil tussen tieners en senioren. Een duidelijk verschil in leeftijd en levensfase. Communiceer je met tieners, dan kun je digitale content inzetten met een vlot taalgebruik. Tieners gebruiken deze digitale content en het vlotte taalgebruik zal voor hen herkenbaar zijn. Ditzelfde zal voor senioren minder goed werken, aangezien zij minder online zijn en gewend zijn op een andere manier benaderd te worden. Wil je beide doelgroepen benaderen, dan zal je dus je communicatie afzonderlijk op de doelgroepen moeten aansluiten. Oftewel, je moet dubbel werk leveren. Dit kost ontzettend veel tijd, energie en geld. Zaken die je als startende ondernemer vaak niet hebt. Zorg daarom dat je duidelijk voor ogen hebt voor welke doelgroep jij je gaat inzetten.

 

Fout #3: Je hebt geen eigen identiteit

Je hebt al kunnen zien dat het belangrijk is dat je onderscheidend bent met je onderneming ten opzichte van je concurrenten. Klanten zullen sneller geneigd zijn iets bij je te kopen, wanneer zij zich met jou kunnen identificeren. Identiteit gaat over hoe je dit uitdraagt, de uitstraling van je onderneming. Een veelgemaakte fout is dat deze identiteit ontbreekt, of dat de onderneming iets anders uitstraalt dan waar het daadwerkelijk voor staat. De uitstraling van je onderneming moet een bepaald gevoel bij de klant oproepen. Zo is het bijvoorbeeld als ziekenhuis goed om zorgzaamheid uit te stralen. Als je dit vervolgens zou kopiëren naar een professioneel rugbyteam komt dat vreemd over. Het gaat erom dat de doelgroep jouw onderneming vindt én verbonden blijft. Wanneer je geen duidelijke identiteit hebt, loop je het risico dat klanten afhaken. Bepaal dus de identiteit die bij jou, je onderneming én je doelgroep past.

 

Dat waren ze dan, de drie meest gemaakte fouten die ervoor zorgen dat jouw nieuwe onderneming niet van de grond komt. Allemaal leuk en wel, maar hoe zorg je er nu praktisch voor dat je deze fouten niet gaat maken?

The Kicktrip gunt iedere ambitieuze ondernemer een succesvolle en snelle kickstart, op welk moment dan ook. Daarom krijg je het Kickstart Jouw Succes Werkboek cadeau. Vol met praktische tips en opdrachten. Na het invullen van de opdrachten wordt de start van jouw onderneming niet alleen makkelijker, maar ook nog eens leuker! Download hier het GRATIS Kickstart Jouw Succes Werkboek en ga direct aan de slag.

Download hier het GRATIS werkboek ‘Kickstart jouw succes’

Begin je een nieuw bedrijf of is je bedrijf aan vernieuwing toe? Met dit werkboek zet jij de eerste stappen naar een succesvolle onderneming. Want jouw succes start bij een aantal belangrijke vragen. Download hier direct het werkboek

Over de auteur

Rik Pijnenburg van rikpijnenburg.nl
Woordknutselaar, zinsbouwvakker en verhalenverzinner. Ja, dit type houdt van typen. Als freelance (remote) tekstschrijver schrijft Rik het liefst op laagdrempelige toon, maar hij kan ook serieus zijn als het nodig is. Met zijn achtergrond als MSc bewegingswetenschapper is hij gespecialiseerd in het schrijven van medische teksten. Uiteraard draait hij z’n schrijvershand ook niet om voor andere branches.